بهترین سالن ماساژ متل قو

رفلکسولوژی نوعی درمان دستی است که شامل اعمال فشار به پا، گوش یا دست است. در سال های اخیر، این عمل باستانی چینی به عنوان یک درمان جامع برای تسکین درد و استرس محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

رفلکسولوژیست ها بر این باورند که نواحی مختلف – معروف به نقاط رفلکس – مربوط به اندام های خاصی از بدن و سیستم های بدن شما هستند. به عنوان مثال، کبد در قوس پا قرار دارد. اعتقاد بر این است که اعمال فشار به نقاط بازتابی خاص باعث تحریک سیستم عصبی پاراسمپاتیک شما می شود.

رفلکسولوژی چیست؟
رفلکسولوژی بر اساس این اصل چینی است که نواحی خاصی در کف پا یا دست شما - حاوی میلیون ها پایانه عصبی - با سایر قسمت های بدن مطابقت دارد. گفته می شود که تمام سیستم ها و اندام های کل بدن در نواحی محیطی کوچکتر منعکس یا منعکس می شوند.

اوکانل می‌گوید: رفلکسولوژی با بهبود گردش خون، کاهش استرس، درد و بازگرداندن تعادل طبیعی بدن را تحریک می‌کند تا خود را بهبود بخشد. یک درمانگر ممکن است به انگشت شست پا و مچ پا فشار بیاورد تا سیستم غدد درون ریز و تناسلی شما را آرام کند و به تسکین علائم PMS یا یائسگی کمک کند.

در طب چینی، پزشکان از رفلکسولوژی برای متعادل کردن چی استفاده می‌کنند - یک مفهوم فلسفی که به انرژی اشاره دارد. اوکانل می‌گوید: «حدود 3000 سال پیش، تمرین‌کنندگان آسیایی دست‌ها و پاها را ماساژ می‌دادند و به نقاط خاصی فشار وارد می‌کردند تا اندام‌ها، پایانه‌های عصبی و مسیرهای انرژی را برای ارتقای سلامت تحریک کنند.»

در طب چینی، پزشکان از بازتاب شناسی برای تعادل چی استفاده می کنند، مفهومی فلسفی که به انرژی اشاره دارد.

این رویکرد را می توان در کنار طب سنتی غربی برای بهبود تندرستی و شادابی به کار برد. او می افزاید: «اگرچه رفلکسولوژی بر اساس اصول مختلف طب غربی کار می کند، و شواهد علمی کمی برای تأیید اثربخشی آن وجود دارد، مشتریان من می گویند که سلامت و رفاه عمومی آنها بهبود می یابد.»

رفلکسولوژی چه تفاوتی با ماساژ، ریکی یا طب سوزنی دارد؟
در حالی که ماساژ، ریکی و طب سوزنی همگی به کاهش استرس کمک می کنند، اما انواع مختلفی از درمان ها هستند. روو می‌گوید در جایی که رفلکسولوژی روی نقاط خاصی روی دست‌ها، پاها و گوش‌ها اعمال می‌شود، ماساژ روی کل بدن شما استفاده می‌شود. نوع لمس و فشار استفاده شده نیز متفاوت است. او می‌گوید: «درمانگران رفلکسولوژی عمدتاً از شست‌ها و انگشتان خود برای ماساژ آرام ناحیه استفاده می‌کنند، نه از حرکات بزرگ‌تر دست و آرنج که در ماساژ استفاده می‌شود.

در طول ریکی - نوع دیگری از درمان مکمل - هیچ دستکاری فیزیکی یا فشاری وجود ندارد. در عوض، از لمس سبک برای التیام بدن استفاده می شود. راو می‌گوید: طب سوزنی شبیه رفلکسولوژی است، زیرا از «نقاط خاصی در سراسر بدن برای کمک به آرامش استفاده می‌کند»، اما «به جای یک ناحیه خاص، بر کل بدن تمرکز می‌کند».

اوکانل توضیح می دهد که در رفلکسولوژی و طب سوزنی، بدن به 12 جفت ناحیه انرژی تقسیم می شود که به مریدین ها معروف هستند. او می‌گوید: «تمرین‌کنندگان معتقدند که وقتی این کانال‌های انرژی مسدود می‌شوند، فرد احساس ناخوشی می‌کند. هدف آنها حل کردن هرگونه انسدادی است که باعث ایجاد بیماری می شود، با تشویق جریان آزاد انرژی حیاتی در بدن.

در طول یک جلسه رفلکسولوژی چه چیزی را باید انتظار داشت؟
پس رفلکسولوژی شامل چه چیزی می شود؟ O'Connell توضیح می دهد که در مشاوره اولیه، متخصص رفلکس ممکن است از شما در مورد سابقه پزشکی، مسائل بهداشتی، سبک زندگی و رژیم غذایی شما بپرسد. سپس با استفاده از انگشت شست و سبابه به پاهای شما فشار بی‌دردی وارد می‌کنند تا تشخیص دهند که کدام قسمت از بدن شما به درستی کار نمی‌کند.

جلسات معمولاً 30 تا 60 دقیقه طول می‌کشند و بر روی کف پاهای شما تمرکز می‌کنند، مگر اینکه خیلی غلغلک باشند، در این صورت می‌توانند دست‌های شما را ماساژ دهند. برخی از رفلکسولوژیست‌ها از پنج یا شش جلسه برای درمان بیماری‌های خاص استفاده می‌کنند و شما مجبور نیستید لباس‌های خود را در بیاورید.

رفلکسولوژی چه چیزی را می تواند درمان کند؟
رفلکسولوژیست ها ادعا نمی کنند که هیچ بیماری را تشخیص داده یا درمان می کنند. در حالی که رفلکسولوژی با طیف گسترده ای از مزایای بالقوه مرتبط است، تنها تعداد کمی از آنها در مطالعات علمی مشاهده شده است. اینها شامل کاهش استرس، اضطراب و درد و بهبود خلق و خو و سلامت عمومی است. این به این دلیل است که سیستم عصبی شما - که تقریباً همه جنبه های سلامت و تندرستی شما را کنترل می کند - می تواند تحت تأثیر عوامل بیرونی از جمله لمس قرار گیرد.

 اعمال فشار به دست‌ها و پاها می‌تواند به بهبود خون رسانی، کاهش هرگونه تنش و ایجاد تعادل در بدن کمک کند. همچنین می‌تواند تسکین درد خوبی برای کسانی که از آرتروز رنج می‌برند ارائه کند، اما مطمئن شوید که قبل از درمان با پزشک خود مشورت کنید. تئوری پشت رفلکسولوژی این است که می تواند به بدن شما کمک کند تا تعادل خود را به طور طبیعی بازگرداند و می تواند به شما احساس آرامش بدهد.

رفلکسولوژی برای درمان علائم زیر نیز استفاده می شود:
کمر درد
میگرن
هضم ضعیف
سندرم روده تحریک پذیر (IBS)
مشکلات تنفسی
آسم
سردرد
مشکلات مثانه
علائم یائسگی
درد قاعدگی
 رفلکسولوژی ممکن است برای ام اس مفید باشد، اما شواهد کافی برای ارائه توصیه های قاطع وجود ندارد. اگرچه تحقیقات کمی برای اثبات اینکه رفلکسولوژی برای تسکین درد ناشی از ام اس انجام شده است، بیماران به ما می گویند که این کار را انجام می دهد و اغلب جلسات بعدی را رزرو می کنند.

آیا رفلکسولوژی می تواند به اضطراب کمک کند؟
رو می‌گوید: شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد رفلکسولوژی ممکن است به اضطراب کمک کند، زیرا می‌تواند به شما احساس آرامش بدهد و خلق و خوی شما را بهبود ببخشد. یک مطالعه منتشر شده در مجله Complementary Therapies in Clinical Practice نشان داد که بیماران جراحی قلب که یک بار در روز به مدت 4 روز تحت درمان 20 دقیقه‌ای رفلکسولوژی قرار می‌گرفتند، سطح اضطراب کمتری را نسبت به بیمارانی که انجام نمی‌دادند گزارش کردند.

وقتی استرس داریم یا مضطرب هستیم، سطح آدرنالین و هورمون استرس شما افزایش می‌یابد و این می‌تواند باعث شود که شما حملات پانیک، تحریک‌پذیری و تپش قلب را تجربه کنید. از طریق رفلکسولوژی، تصور می‌شود که سیستم‌های بدن شما به سطح طبیعی خود باز می‌گردند و ممکن است سطح آدرنالین شما را دوباره متعادل کنند، که می‌تواند علائم اضطراب را کاهش دهد. همچنین ممکن است به شما کمک کند بهتر بخوابید – رفلکسولوژی نشان داده است که کیفیت و مدت خواب را برای برخی افزایش می دهد.

با این حال، درمان‌های مکمل - مانند رفلکسولوژی - به صورت فردی کار می‌کنند، بنابراین دانستن اینکه دقیقاً چگونه برای اضطراب مفید است، دشوار است. به علاوه، در حال حاضر شواهد یا تحقیقات بسیار کمی وجود دارد که نشان دهد رفلکسولوژی می‌تواند هر شرایطی را درمان کند. با این اوصاف، رفلکسولوژی ایمن، غیرتهاجمی و راحت است، بنابراین اگر از اضطراب رنج می برید، ممکن است ارزش امتحان کردن را داشته باشد.

چطور میتونیم بهتون کمک کنیم