فواید ماساژ پا

فواید ماساژ پا
مردم از فرهنگ های مختلف در سراسر جهان برای قرن ها ماساژ پا را به منظور ارتقاء سلامت و تندرستی انجام می دهند. ماساژ پا برای سلامت جسمی و روانی مفید است. در اینجا لیستی از مهمترین فواید ماساژ پا آورده شده است:

تسکین درد: ماساژ پا یکی از رایج ترین درمان های جایگزین برای تسکین درد است. مطالعه ای با هدف ارزیابی اثربخشی رفلکسولوژی پا بر خستگی، درد و خواب نشان داده است که رفلکسولوژی پا یک مداخله پرستاری بسیار مفید است که خستگی را از بین می برد و باعث خواب خوب می شود. ماساژ پا همراه با تمرینات منظم پا می تواند درد مزمن پاشنه پا را درمان کند.

کمردرد را کاهش می دهد: ثابت شده است که سلامت و وضعیت پا با کمردرد مرتبط است. لبه پا دارای نقاط درد است که با کمردرد مرتبط است. هنگام ماساژ دادن این نقاط، درد و سفتی در ستون فقرات تسکین می یابد، یک خط ستون فقرات بین انگشت شست پا و پاشنه پا وجود دارد. ماساژ دادن این خط از جلو تا پشت پا با اعمال فشار می تواند در تسکین کمردرد بسیار موثر باشد. مطالعه‌ای که توسط مجله تحقیقات پرستاری و مامایی ایران انجام شده است نشان می‌دهد که پرستارانی که از کمردرد رنج می‌بردند از ماساژ پا بسیار سود برده‌اند.

گردش خون را بهبود می بخشد و فشار خون را کاهش می دهد: سبک زندگی بی تحرک ممکن است باعث شود فرد به استفاده منظم از ماهیچه های پا عادت نداشته باشد و به سختی هیچ نوع ورزشی انجام دهد. ماساژ پا باعث تحریک عملکرد عصبی، دفع سموم و بهبود گردش خون می شود. مطالعه ای که در بین بیماران مبتلا به زوال عقل انجام شد نشان داد که ماساژ پا فشار خون را کاهش می دهد، خلق و خوی آنها را بهبود می بخشد و سطح اضطراب آنها را کاهش می دهد.

کاهش علائم برخی از بیماری ها: مطالعات مختلف ارتباط بین رفلکسولوژی پا و بهبود علائم بیماری های خاص مانند سرطان، فعالیت بیش از حد دترسور ایدیوپاتیک، دیابت، اختلالات خواب، مولتیپل اسکلروزیس، میگرن، افسردگی و زوال عقل را گزارش کرده اند. ماساژ درمانی علائم را کاهش می دهد، کنترل علائم را بهبود می بخشد و سلامت عمومی را بهبود می بخشد.

ماساژ پا همچنین به کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی (PMS) مانند تحریک پذیری، نوسانات خلقی، سردرد، اضطراب، بی خوابی، ناراحتی و خستگی کمک می کند. به همین ترتیب، می تواند علائم یائسگی را نیز به حداقل برساند.

از آسیب‌های پا و مچ پا جلوگیری می‌کند: ماساژ پا می‌تواند به بهبودی پس از آسیب و کاهش درد عضلات پا کمک کند. هنگامی که با تمرینات تقویتی ترکیب شود، می تواند به جلوگیری از آسیب های بعدی کمک کند.

اضطراب و افسردگی را کاهش می دهد: ماساژ پا فراتر از قرار دادن شما در یک حالت آرام در طول فرآیند است. جلسات مکرر ماساژ پا به طور قابل توجهی باعث کاهش اضطراب و افسردگی می شود.

با ادم در دوران بارداری مقابله می کند: زنان باردار معمولاً احتباس مایع در پاها و مچ پا را تجربه می کنند که باعث تورم می شود. ماساژ پا به صورت روزانه همراه با استراحت زیاد و رژیم غذایی مناسب می تواند به مبارزه با این عارضه کمک کند.

نکات بهداشتی
می توانید دستگاه های ماساژ را از داروخانه ها یا فروشگاه های بهداشتی محلی خود خریداری کنید که می تواند به آرامش پاهای شما کمک کند. دستگاه‌های با فناوری پایین مانند غلطک پا می‌توانند به ماساژ سریع پا در حین کار یا خانه کمک کنند. برای ماساژ سریع کافیست پاهای برهنه خود را روی دستگاه بچرخانید.

هنگام مراقبت از سلامتی خود از پاهای خود غافل نشوید. کفشی را انتخاب کنید که مناسب باشد. ماساژ پا را به مجموعه خدمات خود اضافه کنید.

سعی کنید هر زمان که می توانید تمرینات ساده ای برای تقویت عضلات پا انجام دهید.
مراقب خطرات ماساژ باشید! در صورت داشتن اختلالات خونریزی، سوختگی، زخم های در حال بهبود، شکستگی، پوکی استخوان شدید یا ترومبوز ورید عمقی از مصرف آن خودداری کنید.

ماساژ نباید دردناک یا ناراحت کننده باشد. فشار بیش از حد در حین ماساژ گاهی اوقات می تواند مشکلات جدی ایجاد کند.

چطور میتونیم بهتون کمک کنیم