فواید ماساژ نوزاد

ماساژ کودک چیست؟
ماساژ نوزاد، نوازش ملایم و ریتمیک بدن نوزاد با استفاده از دستان شماست. به عنوان بخشی از یک روال ماساژ، ممکن است به آرامی مچ پا، مچ دست و انگشتان کودک خود را دستکاری کنید.

"همچنین ممکن است به آرامی صحبت کنید، زمزمه کنید یا در حین ماساژ برای آنها آواز بخوانید تا احساس آرامش و اطمینان برای کودک خود ایجاد کنید."

فواید ماساژ نوزاد چیست؟
ماساژ نوزاد حدود 30 سال پیش در بخش های نوزادان برای حمایت از رشد نوزادان نارس در بخش مراقبت های ویژه معرفی شد. مطالعه‌ای در سال 2004 نشان داد که نوزادانی که در بخش‌های مراقبت‌های ویژه ماساژ داده می‌شوند، زمان کمتری را در بیمارستان می‌گذرانند، در تست‌های رشدی نمرات کمی بهتر و عوارض پس از زایمان کمی کمتر دارند.
  
امروزه، این باور عمومی وجود دارد که ماساژ نوزاد می‌تواند آگاهی مادر را نسبت به نیازهای نوزادش افزایش دهد و از پیوند اولیه آنها حمایت کند، و همچنین در صورتی که از افسردگی پس از زایمان یا سایر مشکلات سلامت روان رنج می‌برد، احساس خوشبختی او را بهبود بخشد. شواهد در مورد این نکات قطعی نیست، اما والدین می گویند که ماساژ نوزاد را راهی دوست داشتنی برای برقراری ارتباط با کودک خود می دانند.

بسیاری در مورد مزایای زیر صحبت می کنند:

اعتماد به نفس بیشتری در برخورد با فرزندشان و درک بهتر نیازهای او.
تعامل مثبت با نوزادشان بهبود یافته است.
راهی عالی برای شرکا، اعضای خانواده و مراقبین برای پیوند با نوزاد.
خواب بهتر برای نوزادشان

چه زمانی می توانم ماساژ نوزاد را شروع کنم؟
هیچ دستورالعمل مشخصی در مورد حداقل سن برای شروع ماساژ کودک وجود ندارد. اگر چه از بدو تولد می توان لمس محرک را انجام داد، اما برخی از نوزادان ممکن است ماساژ رسمی و ساختار یافته را در هفته های اولیه بسیار تحریک کننده بدانند.

وقتی نوبت به کلاس های ماساژ نوزاد می رسد، ممکن است برای برخی از نوزادان کلاس رسمی در هفته های اولیه بسیار زیاد باشد. همچنین ممکن است برای والدین سخت باشد که به موقع یا به طور مداوم با یک نوزاد تازه متولد شده به کلاس برسند. در نتیجه، بسیاری از والدین ترجیح می‌دهند تا حدود شش هفتگی نوزادشان صبر کنند، زمانی که روال عادی زندگی‌شان راحت‌تر است و گاهی اوقات رفتارشان قابل پیش‌بینی‌تر است.

همچنین شروع ماساژ نوزاد پس از معاینه شش هفته ای کودک می تواند مفید باشد تا هر گونه مشکل در رشد، مانند دیسپلازی لگن، شناسایی شود.

آماده شدن برای ماساژ نوزاد
در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما کمک می کند ماساژ نوزاد را در خانه امتحان کنید:

زمانی را انتخاب کنید که نوزادتان راضی و هوشیار باشد، خسته یا گرسنه نباشد و به آنچه در اطرافش می گذرد علاقه مند باشد. این باعث می‌شود که آن‌ها برای تعامل با شما آماده باشند.
سعی کنید روی زمین، تخت یا مبل بنشینید و نوزاد خود را با خیال راحت روی یک حوله جلوی خود قرار دهید.
موقعیتی را پیدا کنید که راحت باشد، بدون نور بالا و جایی که کودک شما گرم است، تماس چشمی خوبی به شما بدهد.
این به شما بستگی دارد که آیا نوزادتان پوشک نداشته باشد، اما می تواند به شل کردن پوشک او در هنگام ماساژ شکم کمک کند.
معرفی ماساژ بعد از حمام و قبل از خواب به عنوان بخشی از استراحت قبل از خواب می تواند ایده خوبی باشد.

چطور میتونیم بهتون کمک کنیم